Oddzwonimy do Ciebie



slogan-banner-3

+48 784 022 060

klinika@ArkadiuszKuna.pl

Zapraszamy do kontaktu 9:00 do 17:00 | Pn - Pt

pldeen

Zabieg powiększania piersi

z Vloga Natalii

07.08 2017

Cudze chwalicie, swego nie znacie – dlaczego warto jeść owoce sezonowe?

Tylko przez kilka tygodni w roku mamy okazje jeść sezonowe, dojrzewające na słońcu owoce. Przez resztę miesięcy musimy zadowolić się owocami mrożonymi, suszonymi lub hodowanymi w szklarniach. Owoce sezonowe do których mamy dostęp w naszym położeniu geograficznym, to źródło wielu witamin i składników mineralnych. Zamiast egzotycznych superowoców pochodzących z dalekich krajów, warto w tym czasie sięgnąć po to, co mamy w zasięgu ręki, a co jest dużo lepszym wyborem w sezonie. Po jakie polskie owoce sezonowe warto sięgnąć?

Wybierając sezonowe owoce, mamy pewność ich pełnej wartości. Owoce rosnące w zasięgu ręki, nie stracą swoich wartości odżywczych podczas transportu lub przechowywania. Dojrzewają na słońcu mają najbardziej optymalną zawartość witamin i składników odżywczych. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto sięgać po egzotyczne owoce. Te jednak zostawmy sobie na czas, kiedy nie ma możliwości sięgnięcia po owoce prosto z krzaczka. Po które owoce sezonowe z pewnością warto sięgnąć?

Czarna porzeczka

Czarna porzeczka ma charakterystyczny smak i najlepiej smakuje nieprzetworzona, zerwana prosto z krzaczka. Choć nie jest to wiedza powszechna i oczywista, czarna porzeczka ma bardzo dużo witaminy C. Zaledwie pół szklanki zapewnia dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Czarna porzeczka jest także źródłem witamin z grupy B, witaminę A, kwas foliowy, magnez, wapń i żelazo. Jeśli masz to szczęście posiadania krzaczków z czarną porzeczką w swoim ogródku, nie pozwól na zmarnowanie ani jednego owocu. Z nadmiarów przygotuj konfiturę, z której możesz potem korzystać przez cały rok.

Maliny

Kto z nas nie lub tego aromatycznego owocu. Maliny są bardzo delikatne. Łatwo puszczają sok i łatwo się psują. Maliny najlepiej spożywać na świeżo. Przed zjedzeniem delikatnie je opłukać i osuszyć. Maliny to źródło wielu substancji mineralnych, takich jak magnez, potas, wapń i żelazo. Ponadto, maliny kryją w sobie sporo witaminy C, witamin z grupy B, witamin A, E i K. Sok z malin oraz suszone maliny są składnikiem leków przeciwgorączkowych oraz syropów na kaszel. Owoce warto suszyć lub robić z nich sok. Najsmaczniejsze są maliny dziko rosnące, jednak i te uprawne mają doskonały smak i są wartościowe dla naszych organizmów.

Agrest

Czy ktoś z nas pamięta jeszcze o agreście? Zielony lub lekko różowy kolor i delikatny meszek. Niedojrzałe potrafią być bardzo kwaśne, ale te dojrzewające na słońcu mają jedyny w swoim rodzaju kwaskowato-słodki smak. Agrest to doskonałe źródło witaminy C, witaminy B1 i PP. Agrest to źródło sporej ilości błonnika przez co jest polecany osobom, które mają przewlekły problemy z zaparciami. Agrest dobrze smakuje zerwany prosto z krzaczka, ale warto także go mrozić lub przygotować konfitury, które będą miały jedyny w swoim rodzaju kolor.

Czereśnie

Ich smak trudno z czymkolwiek porównać. To owoce, które potrafią skusić swoim wyglądem. Najsmaczniejsze są te dojrzałe, o barwie czerwonego wina. Czereśnie spowalniają procesy starzenia i oczyszczają organizm z toksyn. Są źródłem witamin A, C oraz witamin z grupy B. Obniżają ilość kwasu moczowego we krwi, dlatego są dobre dla osób cierpiących z powodu artretyzmu i dny moczanowej.

Ponadto, warto zjadać borówkę amerykańską, jagody leśne, jeżyny, poziomki oraz porzeczkę czerwoną i białą. Około września doskonałym wyborem będą śliwki oraz ciemne winogrona. Warto śledzić kalendarz owoców sezonowych, aby wiedzieć kiedy jest najlepszy czas na kupowanie danego rodzaju owoców. Nie przegapcie sezonu na owoce. Następne dojrzewające na słońcu okazy będą dostępne dopiero za rok!