Oddzwonimy do Ciebie



slogan-banner-3

+48 784 022 060

klinika@ArkadiuszKuna.pl

Zapraszamy do kontaktu 9:00 do 17:00 | Pn - Pt

pldeen

Zabieg powiększania piersi

z Vloga Natalii

25.09 2017

Jesienne obniżenie samopoczucia – warto z nim walczyć

Lato się kończy, wakacje ze słońcem już za nami, a przed nami – perspektywa długich nocy i krótkich dni pozbawionych słońca. Wiele czynników powoduje, że jesienią, zwłaszcza wtedy, kiedy na zewnątrz jest deszczowo i pochmurno, dopada nas sezonowe obniżenie samopoczucia. Najczęściej nie trwa ono całą jesień i zimę, lecz mija po kilkunastu dniach, ewentualnie po kilku tygodniach. Warto walczyć z sezonowym obniżeniem samopoczucia. W końcu szkoda życia na złe samopoczucie.

Jakie są przyczyny jesiennego obniżenia samopoczucia?

Przyczyny pojawiania się depresji sezonowej nie są do końca znane, jednak naukowcy wskazują na pewne czynniki, które mogą wpływać na pojawienie się jej. Obniżenie samopoczucia jesienią może mieć związek z ewolucją. Kiedy ludzie żyli zgodnie z rytmem pór roku, obniżenie aktywności zima i jesienią było naturalnym stanem rzeczy. W ciepłych miesiącach ludzie pracowali w polu, następnie przetwarzali i gromadzili zapasy na zimę, a chłodniejsze miesiące roku były czasem większego odpoczynku. Drugą, ważną przyczyną jesiennego, gorszego samopoczucia jest prawdopodobnie niedobór światła. Kobiety zdecydowanie częściej odczuwają jesienną depresję niż mężczyźni i zdarza się, że dotyka ona także dzieci.

Objawy depresji sezonowej

Każdy, kto jesienią odczuwa objawy sezonowego obniżenia nastroju, wie z czym ono się wiąże. Najczęściej jest to nasilenie negatywnych emocji takich jak smutek, poczucie beznadziei, przygnębienie, niepokój o przyszłość i negatywne nastawienie. Nasilają się także objawy napięcia przedmiesiączkowego oraz wzrasta negatywna ocena swojego wyglądu. Jesiennemu obniżeniu samopoczucia najczęściej towarzyszy zmęczenie, senność, spadek apetytu oraz bóle głowy. Wszystkie te objawy powodują, że nie mamy energii do życia i pracy, a sen nie przynosi odpoczynku.

Domowe sposoby na walkę z jesiennym obniżeniem samopoczucia

Zwróć uwagę na to zjadasz

Dieta może mieć ogromne znaczenie dla samopoczucia. Podczas jesiennych, chłodnych i ponurych dni, warto postawić na dietę bogata w witaminę B i potas. Jedz ryby, warzywa i owoce, a na deser gorzką czekoladę i orzechy. Właściwie skomponowana dieta utrzyma poziom energii i sprawi, że nie będziemy zmęczeni.

Spacery

Choć jesień niezbyt skłania do wychodzenia na zewnątrz – warto się zmusić choć do 20-minutowego spaceru w ciągu dnia. Dobra kurtka, kaptur na głowie oraz nieprzemakalne buty pomogą Ci w podjęciu decyzji i spacerze. Podczas chodzenia nie tylko się rozgrzejesz, ale pooddychasz świeżym powietrzem. Przypomnij sobie letnie upały i pomyśl o jesiennym spacerze jak o miłej, rześkiej odmianie.

Pozwól sobie na więcej snu

W tym czasie nasz organizm potrzebuje nieco więcej snu niż zwykle. Jeśli spisz przeciętnie 7 godzin w ciągu doby, to jesienią połóż się godzinę wcześniej spać. Przede wszystkim, nie siedź do późna przed komputerem lub telewizorem, a przed snem porządnie przewietrz sypialnię. Sen ma kluczowe znaczenie w regeneracji organizmu i w trudnym jesiennym czasie warto pozwolić sobie na nieco więcej kojącego odpoczynku.

Spotykaj się z ludźmi

Szczególnie z takimi, którzy mają dobra energię i pozwolą Ci spojrzeć nieco inaczej na życie w tym momencie. Zdrowa dawka uśmiechu w dobrym towarzystwie pozwoli Ci na trzeźwiejszy ogląd Twojej sytuacji życiowej i poprawę samopoczucia. Im więcej pozytywnych bodźców w tym czasie, tym szybciej uporasz się z gorszym samopoczuciem.

Ponadto, zastanów się nad tym, co w ostatnim czasie sprawiło Ci prawdziwą przyjemność i powtórz to. A może macie swoje osobiste sposoby na walkę z jesienną depresją?