Operujemy pięknem plastycznie
Zapraszamy do kontaktu 9:00 do 17:00 | Pn - Pt
poczucie własnej wartości
502 Odsłon

Pewność siebie jest ściśle związana z inteligencją emocjonalną. Brak pewności siebie wydaje się być bolączką wielu ludzi. Świadomi braków w tym zakresie próbujemy pracować nad sobą. A warto, bo dzięki poczuciu własnej wartości możemy lepiej przeżyć życie. Skąd bierze się pewność siebie i w jaki sposób nad nią pracować?

Pewność siebie – jak się kształtuje?

Inteligencji emocjonalnej trzeba się nauczyć. W pewnej części nabywamy jej już w dzieciństwie i wiele zależy tu tego, jaki modelu wychowania przyjęli nasi rodzice. Na pewność siebie wpływa także to, co myślą o nas inni, nasze poglądy, kultura w której się wychowujemy, status społeczny, kontakty z bliskimi oraz stan zdrowia (choroby, niepełnosprawność). Na pewność siebie składa się wiele elementów, które po podsumowaniu, wydają się dawać pełen obraz stopnia poczucia własnej wartości. Jest to jedno z najważniejszych zagadnień rozwoju osobistego i coś, co w dość dużym stopniu decyduje o jakości życia. Duża pewność siebie nie jest dana raz na zawsze. Nawet jeśli udało się osiągnąć poziom w którym czujemy się dobrze – czynniki zewnętrzne mogą skutecznie ją zachwiać. Pewność siebie to akceptacja własnej osobowości i kontrola nad własnymi myślami – bo najczęściej sami jesteśmy dla siebie najbardziej surowymi krytykami. Wewnętrzne poczucie własnej wartości pozwala na łaskawsze spojrzenie na siebie w momencie, kiedy nie otrzymujemy pozytywnych informacji zwrotnych z zewnątrz.

Najciekawsze sposoby na budowanie pewności siebie

W krótkim tekście trudno o dogłębną analizę i przedstawienie wszystkich sposobów na poprawienie własnej samooceny. Poniżej znajdziecie dziesięć punktów, które moim zdaniem przedstawiają ciekawe i być może skuteczne sposoby na poprawienie swojej pewności siebie:

  1. Powiedz komuś coś miłego – prawienie komplementów innym ludziom nie jest oznaką „lizusostwa” lub słabości. Wysyłając pozytywną energię do innych ludzi z pewnością otrzymasz ją w zamian.
  2. Zadbaj o swoje ciało – często boimy się wyjść do ludzi i pokazać jak ćwiczymy z obaw przed negatywna ocena naszego ciała. Jeśli się przełamiesz i wyjdziesz ze swojej strefy komfortu – już poczujesz się lepiej. Systematyczna praca nad ciałem pozwoli Ci docenić efekty, które udało Ci się osiągnąć.
  3. Spróbuj wyjść poza swoje zasady – matce nie wypada chodzić w bikini? Dorosły mężczyzna nie powinien nosić krótkich spodenek? Jeśli masz ochotę coś zrobić – po prostu to zrób nie oglądając się na reguły, które Cię ograniczają. Wszystkie pomysły muszą być oczywiście w granicach prawa 😉
  4. Otwarcie mów o swoim niezadowoleniu – takie sytuacje mają miejsce najczęściej w restauracjach. Nie musisz jeśli przesolonej potrawy. Jeśli tak się przydarzy – po prostu powiedz o tym kelnerce. Uwaga! Tu nie są potrzebne krzyki i groźby. Chodzi o nauczenie się wyrażania swojego niezadowolenia w sposób uprzejmy, rzeczowy, ale stanowczy.
  5. Wyjdź do ludzi -bezpiecznie jest stać w gronie zaufanych znajomych na spotkaniu towarzyskim. Następnym razem spróbuj wyjść poza swoją grupę i porozmawiać z kimś innym. Możesz się okazać lepszym rozmówcą niż Ci się wydaje.
  6. Poznaj rzeczy, które robisz z naturalną pewnością siebie – każdy z nas ma predyspozycje lub talent do wybranych rzeczy. Spróbuj je dostrzec. Często skupiamy się na tym, co robimy bez przekonania i z obawami. Pomyśl o rzeczach, które przychodzą Ci naturalnie i spróbuj zrównoważyć swoje myślenie o sobie. Być może trudno przychodzi Ci pływanie, za to masz dobre wyniki w bieganiu.
  7. Przełam swój strach – jeśli się czegoś boisz, to nie jesteś pewny siebie. Warto przełamywać swoje strachy, bo jeśli Ci się uda – będziesz z siebie dumny. Pomyśl o tym czego się boisz i spróbuj przełamać ten strach. Nikt nie powiedział, że musi Ci się udać od razu – możesz robić to stopniowo.
  8. Poproś o pomoc – nie musisz umieć i robić wszystkiego samodzielnie. Czasem warto poprosić o pomoc.
  9. Uporządkuj swoje otoczenie – i to w dosłownym sensie. Poczujesz się pewniej, jeśli będziesz miał kontrolę nad rzeczami w domu oraz w pracy.
  10. Ustal cel i konsekwentnie do niego dąż. Nie zniechęcaj się kiedy będziesz już na końcu jego realizacji. Jeśli to większa sprawa – stwórz plan i krok po kroku go realizuj.

źródła:

http://www.lifehack.org
https://www.inc.com

Autor: Klaudia dziennikarka/blogerka

Adres

Lek. Med. Arkadiusz Kuna Klinika Chirurgii Plastycznej
ul. Sobocińskiego 14 40-687 Katowice tel. 784 022 060
Informacja/Rejestracja: od 9:00 do 17:00
Dojazd autobusami: 45, 29
Przystanek: Piotrowice Szkoła

Mapa

Kontakt