Operujemy pięknem plastycznie
Zapraszamy do kontaktu 9:00 do 17:00 | Pn - Pt
299 Odsłon

Początek marca, na zewnątrz ponuro, a Ty nie masz siły i ochoty wyjść do pracy, nie mówiąc już o pracowaniu? Ganisz się w myślach za lenistwo i nie masz o sobie najlepszego zdania? Niepotrzebnie! Prawdopodobnie dopadło Cię przesilenie wiosenne, które naprawdę może negatywnie wpływać na nasze funkcjonowanie. Jak z nim walczyć?

Skąd się bierze syndrom wiosennego przesilenia?

spring-smiley-1178868-1279x791Niektórzy fachowcy twierdzą, że wiosenne przesilenie wiąże się z współczesnym trybem życia. Dawniej, ludzie wraz z początkiem wiosny odpoczywali i nabierali sił na nadchodzące lato. Dziś, urlopy są krótsze a czas na wypoczynek to zwykle lipiec lub sierpień. Dlatego, kilka lub kilkanaście dni przedwiośnia to zwykle udręka. Złe samopoczucie związane jest także z niedoborem witamin. Zimą jemy inaczej niż wiosną i na inne rzeczy mamy ochotę. Nasza dieta jest bardziej ciężka i uboższa w składniki mineralne. Oprócz gorszego samopoczucia zauważamy gorszą kondycję włosów i skóry. Na paznokciach często pojawiają się białe plamki, które świadczą o braku cynku. Finalnie – zamiast cieszyć się budzącą do życia przyrodą i perspektywą ciepłych dni – jesteśmy senni i zmęczeni. Ten stan na szczęście nie trwa długo, a przy dobrej woli można mu zapobiec.

Jak zapobiec i jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Skoro nie udało się zapobiec, to trzeba przetrwać. I tu nie ma innej rady, jak podążać za zegarem, jaki wyznacza nam organizm. W tym czasie nie nadrabiaj zaległości w pracy, kładź się wcześniej do łóżka i staraj się uzupełnić braki witamin i soli mineralnych w organizmie. Ponieważ o tej porze roku ciężko jeszcze o świeże warzywa i przygotowanie aromatycznych sałatek, jedz mrożone w postaci zup oraz dania przygotowane na parze. Poza tym:

– zrezygnuj z alkoholu i papierosów. Papierosy deregulują ciśnienie tętnicze a alkohol wypłukuje witaminy z organizmu.

– staraj się korzystać z naturalnego światła, szczególnie, gdy niebo jest bezchmurne a temperatura sprzyja spacerom.

– unikaj dodatkowego stresu. Nie zrywaj się z łóżka na równe nogi, a wychodząc z domu pooddychaj spokojnie przez chwilę świeżym powietrzem.

– zażywaj ruchu. Nie musisz od razu zostać sportowcem wyczynowym, ale 30 minutowy marsz na świeżym powietrzu na pewno dobrze ci zrobi.

-warto poznać potęgę ziół, bo niektóre bogate są w dużą ilość witamin i soli mineralnych

bicycle-1-1580676Zapobieganie objawom wiosennego przesilenia nie jest łatwe. Natężenie odczuwania jego skutków zależne jest od wielu czynników. Osoby bardzo aktywne często praktycznie nie odczuwają zmian. Najbardziej narażeni na złe samopoczucie są osoby cierpiące na miażdżycę i nadciśnienie oraz osoby starsze. Osoby, które szczególnie odczuwają zmianę pogody tzw. meteopaci także bardziej narażeni są na złe samopoczucie związane z przedwiośniem. Aby zapobiec skutkom tego niezbyt przyjemnego czasu – trzeba przede wszystkim o nim pamiętać. Rzadko myślimy o tym, że z początkiem marca przyjdzie nam zmagać się ze zmęczeniem i że trzeba organizm do tego trudnego czasu przygotować. W jaki sposób? Uzupełniając zawczasu niedobory witamin. Najlepiej, gdy nieco zmienimy dietę wprowadzając do niej więcej warzyw zawierających witaminy, cynk, potas i magnez. Zażywanie suplementów diety bez konsultacji z lekarzem nie jest bezpieczne. Szczególnie, że przy niektórych schorzeniach bardziej możemy sobie zaszkodzić niż pomóc poprzez stosowanie nieodpowiedniej suplementacji.

Dla osób z „tendencjami” przejście bezobjawowo przez przesilenie wiosenne nie jest możliwe. Można je jednak złagodzić dobra dietą i aktywnością. To krótki czas i nawet się nie obejrzymy, kiedy coraz cieplejsze dni przywrócą nam energię.

Autorka tekstu: Klaudia / dziennikarka, blogerka

Adres

Lek. Med. Arkadiusz Kuna Klinika Chirurgii Plastycznej
ul. Sobocińskiego 14 40-687 Katowice tel. 784 022 060
Informacja/Rejestracja: od 9:00 do 17:00
Dojazd autobusami: 45, 29
Przystanek: Piotrowice Szkoła

Mapa

Kontakt