Operujemy pięknem plastycznie
Zapraszamy do kontaktu 9:00 do 17:00 | Pn - Pt
Sen jakie jest jego znaczenie i co o nim wiemy
1 Odsłona

Nieco banalnym będzie stwierdzenie, że wszyscy musimy spać. Jest to ten element naszego życia, który jest niezbędny tak samo jak jedzenie lub picie. Ilość godzin, którą musimy spędzić na spaniu zmienia się wraz z naszym wiekiem. Niemowlaki przesypiają zdecydowaną większość swojego dnia, osobom starszym do sprawnego funkcjonowania wystarcza często siedem, osiem godzin. Zbyt mała ilość snu lub jego obniżona jakość negatywnie rzutuje na nasze zdrowie. Wiele chorób, nie tylko psychicznych, może objawiać się jako trudności w zasypianiu lub powodować liczne, nocne wybudzenia.

Odpowiednie wysypianie się ma protekcyjny charakter w przypadku wielu chorób bądź częstych schorzeń, nie tylko psychicznych. Każdy, kto borykał się z bezsennością lub zażywał go zbyt mało z powodu podróży, stresu w pracy czy też jej nadmiaru – zna konsekwencje. Notoryczne zmęczenie, gorsze samopoczucie, trudności w koncentracji, a czasem nawet poważne problemy ze zdrowiem. Niedobór snu może bowiem negatywnie rzutować na wartości ciśnienia krwi oraz naszą masę ciała. Sen ma ogromne znaczenie dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Nauka jednak nie wie jeszcze wszystkiego o śnie. Sen – jakie jest jego znaczenie i co o nim wiemy?

Znaczenie snu dla zdrowia

Dobrej jakości sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Podczas snu regeneruje się cały organizm, a w naszym ciele zachodzą intensywne podziały naszych komórek. Podział ten jest szczególnie potrzebny w procesie regeneracji skóry i oraz wzroście włosów i paznokci. Sen poprawia naszą pamięć i redukuje napięcie emocjonalne z całego dnia. Bierze też udział w procesie zapamiętywania oraz jest kluczowy w trakcie uczenia się. Właściwe warunki w sypialni to jeden z warunków dobrego i jakościowego snu. Powinniśmy zadbać o wygodne łóżko, odpowiednią temperaturę oraz przewietrzenie sypialni. Przed snem należy również zrezygnować z oglądania telewizji czy przeglądania telefonu. Niebieskie światło utrudnia zasypianie i wiąże się z gorszą jakością snu. Warto również zdecydować się na krótki spacer, który sprawi, że do łóżka będziemy kładli się nieco zmęczeni.

Sen jakie jest jego znaczenie i co o nim wiemy

Nauka o śnie

Somnologia to nauka zajmująca się fizjologią snu, zachowaniami związanymi ze snem, następstwami niedostatku snu oraz zaburzeniami snu. Nie jest tak, że zaburzenia snu to wytwór stricte cywilizacyjny, choć oczywiście problemy ze snem narastają w ostatnich latach. Zaburzenia snu znane są już od starożytności. To Hipokrates jak pierwszy opisał zaburzenia snu, jednak uporządkowane, przynoszące wymierne wnioski badania to dopiero lata 30-te XX wieku. Somnologia rozróżnia następujące zaburzenia snu:

  • bezsenność,
  • zaburzenia snu związane z oddechem – na przykład dość powszechnie występujący zespół obturacyjnego bezdechu sennego,
  • hipersomnię – czyli notoryczne poczucie niewyspania i spanie w czasie gdy organizm powinien być aktywny,
  • zaburzenia rytmu dobowego snu,
  • parasomnię – czyli m.in. lęki i koszmary senne,
  • zaburzenia ruchu w czasie snu.

Zaburzenia snu leczone są na kilka sposobów. Jednym z nich jest psychoedukacja, podczas której najczęściej eliminuje się złe nawyki związane z porą snu. Pacjent powinien być świadomy tego co negatywnie wpływa na jego zdolność zasypiania oraz przeżywania głębokiego snu. W leczeniu zaburzeń snu konieczna jest często kompleksowa psychoterapia oraz leczenie przyczyny zaburzeń snu. Zaburzenia snu często występują bowiem w przypadku chorób psychicznych takich jak depresja, choroba afektywna dwubiegunowa czy też różnego rodzaju uzależnienia. Kolejną metodą leczenia zaburzeń snu jest leczenie zabiegowe. Wykorzystuje się je w przypadku problemów z oddychaniem i chrapaniem – leczenie zabiegowe przeprowadza się po odpowiedniej diagnostyce. Trzecią najpopularniejszą metodą leczenia zaburzeń snu jest farmakologia. Współczesna medycyna oferuje wiele różnych środków, które są pomocne w walce z bezsennością. Ważne jednak, aby nie stosować ich na własną rękę. Nie powinno się korzystać z cudzych leków, które są nam często udostępniane przez członków rodziny bądź znajomych. Pamiętaj, że Twoje zaburzenia snu są Twoimi zaburzeniami snu, a odpowiednia terapia musi być odpowiednio dostosowana do Ciebie.

Nauka a sen

Wszyscy podświadomie czujemy, że dobrze przespana noc pomagała nam w zdaniu sprawdzianów oraz egzaminów. Okazuje się, że wpływ snu na zdolność zapamiętywania został udowodniony naukowo. Podczas badań przeprowadzonych w Uniwersytecie w Lyonie przez Sthepanie Mazza wskazano, że spanie pomiędzy określonymi sesjami nauki pomaga w szybszym zapamiętywania i powoduje, że w naukę trzeba włożyć znacznie mniej wysiłku.

Adres

Lek. Med. Arkadiusz Kuna Klinika Chirurgii Plastycznej
ul. Sobocińskiego 14 40-687 Katowice tel. 784 022 060
Informacja/Rejestracja: od 9:00 do 17:00
Dojazd autobusami: 45, 29
Przystanek: Piotrowice Szkoła

Mapa

Kontakt