Operujemy pięknem plastycznie
Zapraszamy do kontaktu 9:00 do 17:00 | Pn - Pt
285 Odsłon

W sklepach możemy dziś kupić warzywa i owoce o każdej porze roku. Dostępne są te nawet najbardziej egzotyczne produkty. Każdy z nas jednak wie, a przede wszystkim czuje, że pomidor zerwany we własnym ogródku lub kupiony od gospodarza latem, o wiele lepiej smakuje niż pomidor kupiony w markecie w grudniu. Zima to nie jest łaskawy czas dla osób, które szczególnie upodobały sobie świeże warzywa i owoce. Nie oznacza to, że musimy z nich rezygnować. Zobacz co i w jakiej formie warto wprowadzić do diety zimą.

Wielu z nas zauważa, że zimą mamy ochotę na zupełnie inne rzeczy niż wiosną i latem. Sałata, ogórki i pomidory nie są już tak kuszące i najczęściej zjedlibyśmy coś nieco cięższego. To zupełnie normalne i nie warto z tym walczyć. Brak dobrych i wartościowych świeżych owoców i warzyw nie oznacza, że wykluczamy je z diety. Można je zjadać, korzystając z innych zasobów.

Cebula i czosnek

Dostępne przez cały rok, bo przechowywane w odpowiednich warunkach, które nie wpływają na jakość i zawartość witamin. Cebula i czosnek to przede wszystkim warzywa, które doskonale podbijają smak wielu potraw. Cebula wzmacnia odporność organizmu przed zimowymi chorobami i wpływa na regulowanie cukru we krwi. Jest doskonałym dodatkiem do mięs, sałatek, zup i sosów. Czosnek to najsilniejszy naturalny antybiotyk. Podobnie jak cebula wzmacnia odporność organizmu oraz pomaga zwalczyć zimowe infekcje. Wpływa na regulację ciśnienia, jest dobry w diecie dla osób cierpiących z powodu chorób serca. Jego intensywny zapach nie najlepiej wpływa na oddech, ale wartości zdrowotne są nieocenione. Zimą, warto dodawać go do potraw, a w przypadku przeziębienia, przygotować aromatyczną i rozgrzewającą zupę czosnkową.

Kiszonki

Czyli kiszona kapusta oraz kiszone ogórki. Szczególnie kiszona kapusta to źródło witaminy C, K, i witamin z grupy B. Warto zwrócić uwagę na rodzaj kapusty. Ta fermentowana jest zdrowsza, jednak w sklepach często możemy kupić pasteryzowaną, która tylko „udaje” kapustę kiszoną, bo pozbawiona jest dobrych dla zdrowia kultur bakterii. Kapusta kiszona to cudowny dodatek do obiadu i podstawa wielu przysmaków kuchni polskiej takich jak bigos lub kapuśniak.

Kiszony ogórek, to z kolei składnik wielu sałatek oraz typowa przekąska „imprezowa”. Intensywny w smaku i świetnie podbijający smak dań mdłych i niezbyt wyrazistych. Ogórki kiszone to źródło A, C, B6, B12. Podobnie jak kapusta, jest doskonałym probiotykiem. Przygotowanie ogórków kiszonych na zimę nie jest skomplikowane, a może znacznie ułatwić ci życie i urozmaicić dietę. Kiszonki są bardzo zdrowe, pod warunkiem, że wiemy, że zostały wyprodukowane w sposób naturalny.

Przetwory pomidorowe

Smaku świeżego pomidora latem nie jest w stanie zastąpić nic. Pomidory to jednak bardzo wdzięczne warzywa i można je przygotować w różnych formach już latem. W sklepach dostępne są także gotowe przetwory, które niekoniecznie muszą być naszpikowane chemią. Składnikiem wielu dań są przeciery pomidorowe, suszone pomidory w zalewie z oliwy z oliwek lub jako dodatek: ketchup. Naturalnie zrobiony przecier lub ketchup, zawiera więcej likopenu, czyli naturalnego przeciwutleniacza, niż pomidor zjedzony na surowo. Pomidory zapobiegają zawałom, wzmacniają odporność, odmładzają, działają anty nowotworowo i moczopędnie. Warto jeść jej w każdej formie, zwłaszcza zimą!

Samodzielnie przygotowane dżemy i powidła

Dżemy i powidła to doskonały dodatek do naleśników, ciast i tostów. Jeśli lubisz słodycze, warto wprowadzić dżemy na swój stół pod warunkiem… że będziesz mieć całkowitą pewność co do pochodzenia owocowego przetworu. W takiej sytuacji masz dwa wyjścia – albo przygotujesz dżemy samodzielnie, albo zakupisz je u pewnego sprzedawcy. Owoce zawarte w dżemach nie mają tylu witamin i składników odżywczych, co surowe owoce. Do tradycyjnego dżemu trzeba dodać także sporo cukru, co nie jest zbyt dobre i dla zdrowia i dla wagi. Mimo wszystko, warto mieć je w spiżarni i rozkoszować się ich smakiem od czasu do czasu.

autorka: Klaudia dziennikarka/blogerka

Adres

Lek. Med. Arkadiusz Kuna Klinika Chirurgii Plastycznej
ul. Sobocińskiego 14 40-687 Katowice tel. 784 022 060
Informacja/Rejestracja: od 9:00 do 17:00
Dojazd autobusami: 45, 29
Przystanek: Piotrowice Szkoła

Mapa

Kontakt